Chișinău, Republica Moldova

Prima conferință pentru Industria HoReCa în Republica Moldova – Hospitality Next Level

  • Acasă
  • Știri
  • Prima conferință pentru Industria HoReCa în Republica Moldova – Hospitality Next Level

Prima conferință pentru Industria HoReCa în Republica Moldova – Hospitality Next Level

La 16 mai 2024, la Chișinău a avut loc prima Conferință Națională a Industriei OspitalitățiiHospitality Next Level, unde peste 80 de invitați și experți din domeniu au discutat cele mai noi tendințe, oportunități și perspective de dezvoltare. Lideri și actori din domeniu au venit cu idei inovatoare și sfaturi valororase pentru cei care își doresc o afacere în HoReCa sau au deja una și vor să își ducă businessul la un alt nivel.

În debutul evenimentului, Ruslan Cojocaru, președintele Asociației MĂR și fondatorul rețelelor Tucano Coffee și Oliva, a vorbit despre importanța organizării Hospitality Next Level și cum acest eveniment poate contribui la consolidarea și dezvoltarea comună a celor din industria HoReCa.

„HoReCa este una dintre industriile cu cel mai mare potențial. În România, de exemplu, industria HoReCa are 5% din PIB-ul României, cu o prognoză de creștere de până la 10% în următorii 3 ani. Eu sunt convins că în următorii 5-7 ani Republica Moldova poate atinge același nivel, deoarece avem un potențial turistic enorm.

Mă bucur că suntem astăzi aici și putem avea discuții deschise cu reprezentanții instituțiilor de stat, cu furnizori și cu alți parteneri. Noi putem evolua doar dacă suntem uniți și doar dacă discutăm deschis problemele și durerile noastre. Împreună putem fi puternici și putem privi cu încredere în viitor”, a menționat Ruslan Cojocaru.

„Majoritatea companiilor din HoReCa sunt micro și mici, iar pentru a fi reziliente acestea au nevoie de un ecosistem favorabil, unde statul intervine. Dar ca acest ecosistem să fie unul adaptat necesităților domeniului privat, este nevoie să avem asemenea platforme de dialog public – privat”, a subliniat, la rândul său Diana Lazăr, directoarea industriei vitivinicole și a turismului, USAID Moldova.

„Noi nu putem oferi beneficiile pe care le-au avut antreprenorii din țările membre ale comunității europene, pentru că suntem limitați în resurse, dar noi conștientizăm că noi trebuie cel puțin să nu încurcăm agenților economici să se dezvolte. Exact pe aceasta ne-am focusat în ultima perioadă. Am elaborat cel puțin 7 pachete de reglementare. Asta presupune eliminarea unor restricții sau eliminarea unor lucruri care sunt interpretabile”, a declarat Viorel Garaz, Secretar de Stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.

În cadrul conferinței, Secretarul de Stat al Ministerului Finanțelor, Cristina Ixari, a vorbit despre strategia de susținere a sectorului HoReCa, prin intermediul a trei măsuri principale implementate de stat: reducerea cotei TVA de la 12 la 8% începând cu anul 2018, inclusiv aplicarea unei cote de 6% pe perioada stării de urgență, implementarea unui program amplu de conformare voluntară și introducerea sistemului tichetelor de masa pentru angajați. De asemenea, Cristina Ixari a prezentat informații exacte și cifre privind veniturile companiilor și impactul pe care îl are industria HoReCa asupra bugetului public național.

Secretarul de Stat al Ministerului Culturii, Andrei Chistol, a subliniat importanța elementului de autenticitate în experiențele și produsele locale oferite turiștilor străini. Acesta consideră că turismul gastronomic ar trebui să aibă o atenție mai mare, iar Ministerul Culturii este gata să lucreze alături de alți factori de decizie la pachete de dezvoltare și promovare a tot ce înseamnă acest sector.

„Ne bucură faptul că în ultimii ani au început să apară mai multe pensiuni turistice ce oferă experiențe gastronomice, experiențe rurale. Dar, ca și cei din Chișinău, cei din mediul rural au și ei provocări la nivel de resurse umane, la nivel de lanț agricol, cum implicăm agricultorii în furnizarea  produselor către  aceste pensiuni, ce certificări trebuie să aibă. Există foarte multe provocări pe care sectorul turismului le întâmpină și este bine să avem aceste interacțiuni, pentru a discuta aceste probleme”, a declarat Andrei Chistol.

Pe lângă dialogul constructiv cu reprezentanții autorităților de stat, evenimentul a constituit o oportunitate unică pentru invitați de a crea relații cu lideri din domeniu, de a identifica oportunități de colaborare, de a face schimb de idei și experiențe. De asemenea, invitații au aflat cum pot utiliza inteligența artificială ca modalitate de creștere a eficienței în industria Ospitalității, cum putem îmbunătăți imaginea sectorului prin forța de muncă bine pregătită, dar și cum putem sprijini sistemul educațional pentru a face industria din nou atractivă pentru noua generație.

De altfel, antreprenori cu afaceri în Ucraina, Franța și România s-au împărtășit cu istoriile lor de succes, cu toate experiențele, lecțiile învățate și insighturile descoperite de-a lungul timpului.

Hospitality Next Level este organizată de Asociația Națională a Restaurantelor și Localurilor de Agrement (MĂR), cu sprijinul Centrul Internațional de Expoziții „Moldexpo”.

Partener Strategic: USAID. Parteneri de Conținut: XPlane Market Research Agency, Hospitality Culture Institute, ANTRIM. Parteneri Media: VIP Magazin, TVR Moldova. Coffee Partener: Tucano Coffee. Wine Partener: Rădăcini Wines. Parteneri: Evotek, Gusto Italiano, Bucovina, Tymbark, Efes Moldova, Metro, Victoriabank.

Asociația MĂR este o organizație ce reprezintă o comunitate a oamenilor de afaceri din sectorul HoReCa, având drept scop promovarea și protejarea intereselor economice, tehnice și juridice ale membrilor săi în raport cu instituțiile statului încercând să consolideze dialogul între sectorul privat și cel public, implicându-se în promovarea celor mai importante politici publice în vederea dezvoltării mediului de afaceri din industria HoReCa din Republica Moldova.

Asociația MĂR este o organizație ce reprezintă o comunitate a oamenilor de afaceri din sectorul HoReCa.